fredag 22. januar 2010

Møte med Gerhardsen-ungdommen


I dag har jeg vært på møte med Avisklubben som er en gjeng med godt voksne menn som møtes i Tønsberg hver 14. dag for å diskutere aktuelle samfunnsspørsmål. Det var skikkelig morsomt og inspirerende! Vi diskuterte aktuelle Tønsberg-saker som Støperiet, prosjektet Tønsberg Utvikling og planene for opprusting av torget, Slottsfjellsmuseet osv.

Det var en skikkelig oppegående, uhøytidelig og engasjert gjeng. Her var Finn Vittersø som var sjef for Diplom Is og som tidligere har fortalt meg om sitt engasjement for de spanske republikanerne og hans vennskap med datteren til den siste republikanske statsministeren. Det var en spennende historie om aktivt solidaritetsarbeid! Og Tønsbergs mangeårige rådmann Per Kolstad som påpekte at det er en mangel med Tønsberg at de aldri har skjønt at det koster penger å drive med kultur. Dessuten har byen et problem med å ståpå planene sine. Stadig dukker det opp noen med et godt forslag som kullkaster vedtatte planer, mente kolstad. Tidligere vegsjef Tore Foss mente at Tønsberg utvikler store planer men mangler gjennomføringsevne. Møtet ble ledet av tidligere byveterinær Arvid Haugan som leste Andre Bjerkes berømte prolog om verdien av kunst og kultur. Det var Haugan som pekte på at de alle hadde vokst opp med Gerhardsen og trua på fremskritt og plan.

Jeg vet ikke hvem som har utvikla eller endra seg mest. Men fra å ha møtt flere av deltakerne i politiske diskusjoner tidligere, så var vi rørende enige nå. Her var det mye engasjement iog kompetanse.

Midt i diskusjonen var det pause med kaffe. Olav Ness som jeg kjenner fra bystyret for mange år siden, var kaffekoker. Alle dro fram matpakkene sine. Siden jeg var gjest hadde Haugan med egen matpakke til meg. Det smakte..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar