tirsdag 10. august 2010

Folk som ikke tåler barn: Kan de pålegges å gå med Fleksnes-hatt?



Dagsnytt meldte forleden at reiseselskapene planlegge å lansere pakketurer der du garanteres at det ikke er barn på flyet eller hotellet. Jeg håper inderlig at det ikke vil være marked for noe sånt. Men det føyer seg inn i et bilde av et samfunn der flere blir eldre og lever lengre og hvor småbarn og foreldre blir en sjelden rase. Det tyske ukebladet Stern skrev akkurat om dette fenomenet i Tyskland: Størfaktor Kind.
Når jeg reiser på ferie er nettopp noe av kvaliteten at det ikke bare møter folk på min egen alder. Jeg blir glad når jeg ser og hører småbarn. De er jo ikke et problem for oss andre sjøl om de en gang i mellom også gråter.
I kommunepolitikken opplever vi at folk protesterer mot å få barnehager i nærmiljøet, i stedet for å bli glade for at nærmiljøet får et tilbud til barna.
Et annet forslag: Vi er mange som helst vil slippe sånne surpomper som ikke tåler barn. Kan de merkes på en eller annen måte slik at vi kan unngå dem? At alle fikk små Fleksnes-hatter for eksempel som de ble tvunget til å gå med?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar