onsdag 25. august 2010

Elbil-race – ikke helt etter planen



Det gikk ikke helt eter planen med SVs elbil under Zeros elbilrace tirsdag. Jeg visste ikke at regnvær gjør det så energikrevende å kjøre.

Elbilracet går fra Oslo til Stavanger. Jeg skulle være sjåfør fra Re til Risør. Cirka 15 lag deltok i konkurransen, deriblant de rød-grønne partiene med hver sine biler. Inga Marte hadde etappen fra Oslo til Re. Litt forsinka ankom hun sammen med kartleser Tone fra SVs infoavdeling på Stortinget. Da var batteristanden på Think-bilen nede på 20 %. Arbeiderpartiet hadde kjørt mer hensynsløst og med mindre fingerspissfølelse. Det straffet seg. De gikk tom for strøm lenge før Re og bilen kom på planet til en dieselspyende Viking redningsbil. Også Senterpartiet hadde mindre strøm enn SV. Det ble derfor tatt en sjefsavgjørelse om at AP og SP skulle fortsette turen til Risør med Viking, mens SV skulle kjøre til og-cart-banen i Andebu og delta i skikkelig bane-rally.

Inga Marte kunne fortelle at det hadde regnet hele veien fra Oslo. Det lå fullt av vann på veibanen. I følge en av de mange elbilekspertene på stedet, økte vannet energiforbruket med opptil 40 %. Men det er ingen tvil om at med dagens batteriteknologi må forbedres. Tønsbergs Blads motor-journalist hadde for øvrig regnet ut at hvis man tok en ny BMW og tok bort skatter og avgifter så ville den koste det samme som en enkel liten el-bil. Det viser hvor viktig det er at det i dag ikke er skatter og avgifter på el-biler. Men det viser også at gjennombruddet for elbilen ikke kommer før den blir masseprodusert på samme samlebånd som BMW-ene. I dag er produksjon av elbiler i alt for stor grad håndverksproduksjon slik at bilen blir urimelig dyr.

Etter nesten tre timers lading på Revetal var batterikapasiteten ikke kommet høyere enn 30%. Å fullade bilen tar 12 timer. Det er for lenge! Men det gikk greit å kjøre elbilen til Andebu. Bilen brukte nesten ikke strøm så lenge en kunne kjøre på veier med beskjeden trafikk og holde rundt 60 km i timen. Jeg skjønte at jeg har nevrotiske anlegg til å bli tent på hvordan det går an å kjøre mest energieffektivt. I sommer gjorde jeg det samme med diesel-bilen min: Med defensiv kjøring på mindre veier kunne jeg redusere dieselforbruket til nesten det halve av aggressiv kjøring på motorvei i 130.

Det var litt rot i organiseringa på og-cart-banen slik at vi aldri fikk deltatt i rallyet. Vi måtte også innse at vi ikke hadde batterikapasitet til å nå Risør. Dermed ble enden på visa å kjøre til Tønsberg hvor bilen ble plukket opp av Viking.
Min erfaring: Elbil er flott til avstander innafor 100 km så sant du også har tid til å la bilen stå etterpå og bli ladet. Gode kjøre-egenskaper. Morsomt å kjøre gratis gjennom bomringen til Tønsberg! Flott for familier som ellers ville hatt to fossil-biler, men ikke så grei å ha som eneste bil.

SV har fremmet et forslag om forbud mot salg av biler som bare kan gå på fossilt brennstoff fra 2015. Erfaringene fra elbilene viser hvor viktig dette forslaget er. Bilprodusentene kan masseprodusere billige og langt bedre elbiler om de har et marked for det. Forslaget fra SV vil skape et slikt marked både for elbiler, plugg-in-hybridbiler (som går både på strøm og besnin/diesel), multifuel-biler (som går på bensin og bioetanol, diesel og biodiesel). Bilene som selges fra nå og framover er de bilene som vil utgjøre bilparken i Norge de neste ti åra. Derfor haster det med omstilling til mer miljøvennlige biler, og det krever politisk handlekraft!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar